Thursday, July 02, 2015

Kasta ut onda andar

- Gästblogg av Håkan Nilsson                                    
       (Text och illustration Håkan Nilsson)

Varför är du så hes? frågade jag trospredikanten som jag talade med i telefonen. ”Jag har kastat ut onda andar” blev svaret. Vid ett annat tillfälle talade jag med en resandepredikant som sa: ”Jag är så less, jag vill inte ens höra talas om onda andar och demoner.” Detta är de två djupa diken, som gör att inte människor vistas på vägen till frihet. Detta är mycket tragiskt och i svensk kristenhet ser man så många människor som lider under onda andars betryck och bundenhet. Vi behöver verkligen tillbaka till Bibeln som har så mycket att säga i detta ämne.
Något som var nytt och som folket verkligen häpnade över hos Jesus, var hans auktoritet över onda andar och demoner. ( Markus 1: 23-28 ) Det var mycket ofta han konfronterade onda andar och demoner och han har befallt oss att göra detsamma. I Markus 16 när han talar om de tecken som skall följa dem som tror är det första Han nämner, ”I mitt namn skall de driva ut onda andar.”    
Jag blir mycket skeptisk när någon talar om att de har en befrielsetjänst. Jag kan inte finna någon sådan tjänst omtalad i Bibeln, men däremot är det något som skall åtfölja dem som tror.
Paulus säger att ”Guds rike består inte i ord utan i kraft”, men hos oss har det nära på blivit tvärt om, Guds rike består inte i ord utan i kraft. Det är en stor avsaknad av medvetenhet och erfarenhet om den osynliga världen i svensk kristenhet. Mycket studerande, lite praktiserande.
Saul och hans armé blev hånade av Goliat. Svensk kristenhet är inte heller stridsduglig och blir också hånad. Varför blir vi inte förföljda som i många andra länder? Svaret är, vi är inte till så stort besvär för Satan, hans armé av onda andar och demoner får arbeta ostört.
Innan jag blev frälst hade jag i mitt sökande fördjupat mig i mycket övernaturligt som jag då inte viste var onda andars verk. ( Det var en präst som ledde mig in på det) Jag hade den turen att ingen tog hand om mig när jag blev frälst och jag tvingades därför att själv söka Gud. I mitt sökande fick jag tag i några kompendium av Derek Prince där han undervisade om befrielse från onda andar. Jag böjde knä, bekände allt som jag intagit som synd och befallde andarna att lämna mig. Oj – vilken erfarenhet jag fick av den andliga verkligheten. Det var som någon skulle ha stoppat en hand långt ner i min hals och dragit ut någonting ur hela min kropp, jag kände det enda ut i naglarna. Jag fick en sådan glädje att jag inte kunde sova på två nätter.
Lyd Jesus uppmaning och börja kasta ut onda andar. Församlingen i Sverige är i ett mycket stort behov av frihet och andlig sund erfarenhet. Många får kämpa ett helt liv i underläge för att de inte blivit fria. Vilket leder till en handikappad Kristi kropp och till stor glädje för Satan.
Läs i bibeln med den Helige Andes fokus på detta ämne. Börja med evangelierna och apostlagärningarna. Bed Gud i Jesu namn om vishet och Andens ledning, detta är det absolut viktigaste.
Det är främst religiösa andar som gör svensk kristenhet så oduglig i strid. Dessutom har de ett intimt samarbete med orena andar. De kan till och med ordna fram en doktorstitel i teologi åt sitt hus av kött och blod. Eller se på den RKK och alla pedofilandar som gosar sig i deras religiösa miljö.

Några saker du bör känna till
Din auktoritet över onda andar och demoner står i relation till hur du underordnat dig Jesus och att Han är Herren i ditt liv, det har inget med ditt röstläge, begåvning eller attityd att göra.
Du skall vara en tjänare i Guds kärlek, som är lam och lejon: Barmhärtighet mot människan och helig vrede mot synden.
Du har inte mera uppståndelsekraft än vad som är korsfäst i ditt liv. Om Satan har några brofästen i ditt liv så måste de rivas, eljest blir du sönderriven.
Om du försöker hjälpa en person som innerst inne inte vill bli fri, då får du problem, oftast i form av att du blir förtalad.
Du kan inte kasta ut en ande som inte har fått en vräkningsorder, kontraktet måste upplösas. Särskilt viktigt är detta om de blivit inbjudna genom synd. Exempelvis genom delaktighet i ockulta sammanhang och villoläror, eller ett bejakande av laster, droger och ett sexuellt orent liv.
Ödmjukhet, att förlåta och bekänna synd, det är tre saker som måste komma på plats, för att kunna bli fri, Ibland måste du leda personen genom detta, men ibland har den Helige Ande redan förberett personen i fråga genom en uppenbarelse Åter igen ser du hur viktigt det är att ta sig tid och lyssna till den Helige Ande.
Onda andar och demoner är personer utan kroppar. Tala inte om dem utan kasta ut dem, och börja med dig själv, men gör det inte utan att först konsultera, den Helige Andes underrättelsetjänst. Då kan de inte lura dig genom avledande manifestationer, eller gömma sig bakom lögner för att få bli kvar.
Det är inte ofta som någon är besatt, men onda andar och demoner kan verka på många olika sätt. Man kan ha en ond ande, vara i en ond ande, eller vara under deras inflytande. De samarbetar och öppnar dörrar för varandra. Lukas 11:24-26
Gud har inte givit oss några principer, punkter eller trestegsprogram, när det gäller att kasta ut onda andar och demoner, Han har givit oss Hjälparen, den Helige Ande.
Var inte rädd, du behöver inte strida mot onda andar och demoner. Det har Jesus redan gjort och du behöver bara verka i den seger som han redan har vunnit. Kommer det att fungera? Ja, om du tror det.
Och till sist kom ihåg vad Jesus sa till sina lärjungar i Lukas 10. ”Men gläd er inte så mycket över att andarna lyder er, som över att era namn är skrivna i Himmelen”.

1 comment:

  1. https://kellporten.wordpress.com/2012/02/25/aterblicken-vikten-av-att-kasta-ut-onda-andar-och-att-stanga-dorren-for-dem/

    ReplyDelete